The Suicide Manual

21-07-2012 22:46

 

Journalisten Yuu en Rie onderzoeken de oorzaken achter een cirkel van eindeloze suïcides. De film begint met een opname van een groepssuïcide van vier mensen. Yuu en Rie onderzoeken de plaats, en lopen per toeval een meisje tegen het lijf die eigenlijk mee zou doen met de groep, maar op het laatste moment besloten had het niet te doen. Ze geeft Yuu een DVD met voorbeelden van de meest effectieve methoden om jezelf te doden, én met demonstraties met echte mensen. Wanneer Yuu en Rie dieper in de 'suïcidewereld' duiken, komen ze er achter dat volgens het Boeddhistische geloof zielen die zelfmoord gepleegd hebben dat niet kunnen verkroppen, daarom op aarde blijven, en zich bij een andere persoon voegen die vervolgens ook weer zelfmoord zal plegen. Zo wordt er een cirkel in stand gehouden. Maar is dit wat écht aan de hand is?

 

Ik had persoonlijk meer van de film verwacht. De recensies zijn dan ook niet spectaculair. https://www.imdb.com/title/tt0425153/

De verhaallijn was soms lastig te volgen, de film echt 'low-budget' en vooral de langdradigheid tijdens sommige stukken was killing. (Lol, woordspeling.) De switch tussen fantasie en realiteit was soms niet te volgen.  Toch heb ik de film afgekeken, omdat ik wilde weten hoe het einde zou zijn. En eerlijk gezegd begreep ik het pas goed toen ik recensies ging lezen op het internet. Dat is ergens wel een goed punt; het einde is onverwacht en vernieuwend.

Eeeeeen.... yay, de film staat op youtube, met (Engelse) ondertiteling! Voor degenen die toch nieuwsgierig zijn: https://www.youtube.com/watch?v=SLHyMDlcdBM