Boek: Udo Grashoff - Ik sluit nu maar af, zelfmoordbrieven

21-07-2012 12:06

 

Een aantal dagen terug heb ik een boekje gekocht met de titel 'ik sluit nu maar af.' De beschrijving van het boek is als volgt:

Zelfdoding, een extreme vorm van menselijk gedrag, is ondanks de grote frequentie nog steeds door taboes omgeven en maakt grote emoties los. Om het fenomeen suïcide te demystificeren laat samensteller Udo Grashoff, na een boeiende en genuanceerde inleiding, de daders zelf aan het woord. Dit boek wil, zonder sensatiezucht, het oor lenen aan mensen die uit vrije wil de dood boven het leven hebben verkozen en is bedoeld als pleidooi om de blik niet af te wenden, maar juist te kijken en het falen waar te nemen. Het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit succesverhalen.Ik sluit nu maar af omvat de zeldzame vondst van vijfenveertig brieven uit de periode 1959 tot 1989. De authenticiteit maakt deze zelfmoordbrieven tot precaire documenten. Het zijn de laatste woorden van dichters, huisvrouwen, misdadigers, politiemannen en studenten, door de samensteller slechts voorzien van enkele hoognodige gegevens om de context te verduidelijken. Voer voor betrokkenen, voor psychiaters, therapeuten, psychologen, sociologen, juristen en filosofen.

 

*Een intrigrerend onderzoek naar de redenen die mensen geven voor hun suïcidale gedrag. - The Guardian

*De bloemlezing (...) is geen sensatiezoekende grimmick en zal veel lezers echt inzicht bieden in de achtergronden van suïcide. - The Times

 

Ik vind het boek echt een aanrader. Het is interessant om te lezen welke redenen mensen aandragen om zichzelf doden. Wat ik echt bizar vond is dat er veel mensen waren die in hun afscheidsbrief allerlei praktische zaken schreven, bijvoorbeeld over kleine hoeveelheden geld. Sommige brieven zijn poëtisch, andere treurig of wanhopig. Sommigen misschien zelfs herkenbaar. Een quote uit het boekje wil ik graag met jullie delen:

 

*Iemand die aan een endogene depressie lijdt hoort iedere dag waarop hij zichzelf niet van het leven heeft beroofd publiekelijk te worden gehuldigd. - Hermann Burger 

 

Absoluut fascinerend om een kijkje te nemen in de belevingswereld van suïcidale personen.