Mijn begrafenis

28-06-2012 16:15

 

Natuurlijk heb ik al vaak nagedacht over hoe ik mijn begrafenis zou willen. Het maakt me intens verdrietig om er over na te denken, omdat ik weet wie en wat ik allemaal achter zal laten. Aan de andere kant voelt het goed om er over te denken. Het betekent een einde aan alle pijn hier. Een begrafenis is een laatste afscheid van elkaar. Ik beloof dat ik er bij zal zijn. Vanaf boven uit de lucht zal ik meekijken, en mee huilen. Ook voor mij is en blijft het pijnlijk, maar het zal een ander soort pijn zijn dan ik hier op aarde gekend heb.

Ik wil dat jullie mijn dood zien als een mooi laatste afscheid, hoewel ik in gedachten altijd bij jullie zal zijn. Fluister mijn naam, en ik zal er zijn.

 

- Het maakt me niet veel uit wáár ik begraven word, hoewel het me een mooi idee lijkt om in de vrije natuur begraven te worden. Maar dat is natuurlijk niet haalbaar, dus mogen jullie een plaats uitzoeken.

- Ik wil absoluut niet gecremeerd, maar begraven worden. Puur omdat het me een mooi idee lijkt om onder de grond te gaan, en zo langzaam weer opgenomen te worden in de kringloop van bomen, van water, van lucht. Om zo nog een keer, maar dan op een andere manier, onderdeel te zijn van het leven. Een vorm van leven die ik wel aankan.

- Lieve familie, géén kerkdienst, géén dominee, géén preek, géén psalmen. Niets. Respecteer alsjeblieft deze laatste wens, ook al is lijkt dat niet respectvol en is het ongebruikelijk.

- Ik wil graag een zomers, wit jurkje aan, en een bloemetjeskrans om mijn hoofd.

- Ik hoop dat iedereen mooie bloemen mee wil brengen, om na de begrafenis op mijn graf te leggen.

- Een witte, gelakte begrafeniskist vind ik erg mooi.

- Een grafsteen vind ik niet perse nodig, en als jullie er toch 1 willen mogen jullie weten wat er op komt te staan. Liever geen religieuze teksten.

- Ik hoop dat veel van jullie een laatste afscheidswoord willen zeggen.

- Het zou een fantastisch laatste eerbetoon zijn, als iedereen een witte ballon mee zou nemen met daaraan een kaartje met daarop wat laatste woorden voor mij. Na de begrafenis kan iedereen die ballon dan tegelijk loslaten. Ik wil er geen feestje van maken, maar dit is gewoon hoe ik mijn begrafenis graag wil.

- Ik hoop dat iemand het gedicht 'levenslust en stervensmoed' van Peter de Génestet wil voorlezen.

- Mijn begrafenismuziek is een moeilijk punt. Hopelijk kunnen de nummers afgespeeld worden tussen de toespraken door.

De volgende nummers wil ik sowieso horen:

* Evanescence - My Last Breath

* Christina Aguilera - Hurt

* Marco Borsato - Afscheid nemen bestaat niet

* André Rieu en Mirusia Louwerse - Time to say goodbye

* The Verve - Bittersweet Symphony - Luisterend naar dit nummer heb ik een onvoorstelbare, ondragelijke intense pijn gevoeld. Die wil ik nu met jullie delen.

Papa en mama, misschien willen jullie ook nog een nummer uitkiezen om aan mij op te dragen. Dat zou ik onwijs fijn vinden.

- Misschien is het een goed idee om wat delen uit mijn dagboek voor te lezen, zodat iedereen de pijn kan begrijpen waar ik door heen ben gegaan.

 

 

Ik weet het, de meeste mensen plannen hun carriere of hun bruiloft. Ik plan mijn begrafenis. Wees daar niet verdrietig om, dat ben ik ook niet. Wees blij voor mij.